HJEM TOHATSU PÅHÆNGSMOTOR BÅDE BROCHURE INFORMATION FORHANDLERLISTE PRISLISTE KONTAKT
 
 

 

3-GENERATION  AF  PÅHÆNGSMOTORER

 

  LOW - PRESSURE - DIRECT- FUEL- INJECTION

TLDI

Hvilket nu har bevirket:

  • Mindre:              Brændstof forbrug

  • Mindre:              Vægt

  • Mindre:              Forurening

  • Mere:                 Power

  • Mere:                 Acceleration

 

 QHvad er TLDI?

 TLDI står for Two stroke Low pressure Direct  Injection ( to-taks ”lavtryk” direkte indsprøjtning).

TLDI er et kraftfuldt direkte brændstof indsprøjtnings system, der reducerer udstødning-forureningen i forhold til almindelige 2-takt motorer, samtidig med i stort mål at reducere brændstof- og Olie økonomien / forbruget.

50 hk TLDI er i øjeblikket den mindste udenbords motor på markedet med et direkte brændstof- indsprøjtnings system. Med en TLDI udenbords motor får du (under et) effektiviteten af en 4-takts udenbordsmotor samt al kraften fra en 2-stroke udenbords motor.

 

 

 QHvorfor en direkte indsprøjtning i en 2-takt motor?

EPA

I begyndelsen af 1998, udstedte USA´s Miljøbeskyttelses bureau (US Enviromental Protection Agency, EPA) nye regler om udstødning fra udenbords-motorer solgt i USA. Formålet med disse regler er at reducere forureningen fra udenbordsmotorer. Kort fortalt, kræver reglerne at alle udenbordsmotorer i år 2006 opfylder visse krav til udstødningen og udstødnings gasserne. Fabrikanter af udenbordsmotorer anvender en mangfoldighed af teknologier for at reducere udstødningen fra deres udenbordsmotorer, iberegnet 4-takter og direkte indsprøjtning 2-takter teknologi,.

 

 QImødegår TLDI udenbordsmotorerne EPA´s standarder og / eller CARKB´s krav?

JA, Alle TLDI motorerne imødegår og overstiger EPA´s standarder / krav til udenbordsmotorernes udstødning. Derudover er de også langt under CARB´s (California Air Ressource Board) udstødningskrav og har modtaget CARKB´s  ”3-Star”  klasseficering.

(Meget lav  udstødning-emission).

 

 QJeg har hørt at jeg ikke kan bruge 2-takts motorer efter 2006 – Er det rigtigt?

Absolut ikke!  EPA standarderne kræver kun at udenbordsmotorerne imødekommer / opfylder visse udstødningsbegrænsninger. Så længe motorerne opfylder disse krav, har det ingen betydning hvilkent teknologi der anvendes.

Endvidere kræver EPA reglerne kun, at motorer produceret efter 2006 lever op til kravene, men de forhindre ikke nuværende ejere af udenbordsmotorer i at anvende disse motorer efter 2006. Det svarer til den måde hvorpå  EPA ”fjernede” blyholdige benzin biler – man kunne stadig anvende dem, men fabrikanterne måtte ikke producere dem


 

 QHvad er fordelen ved TLDI frem for en 2-takts karburator udenbords motor?
  • Udover at have en drastisk reduktion i udstødningsgassen i forhold til en udenbords motor med 2-takts karburator, giver TLDI motorerne en betydelig reduktion i brændstof forbruget op til 38% besparelse. (Se diagrammerne nedenfor)

    TLDI motorerne giver flere andre fordele i forhold til 2-takt motorer med karburator, f.eks.:

          -    Eliminerer behovet af choker, hvilket giver en let og hurtig start under alle vejrforhold.

    -         Bruger justerbare tomgangs indstillinger som er elektronisk kontrollerede gennem hoved / nøgle kontakten for at give justerbar / variabel fart til f.eks. trolling.

    -         Blød og konstant motorgang, der giver betydelige mindre vibrationer.

    -         Stille og næsten røgfri funktion som giver en mere behagelig sejl oplevelse.

    -         Eliminerer nødvendigheden af at forblande olie og benzin. ECU elektroniske monitor på  TLDIen måler elektronisk motorens ydeevne og tilføre den præcise mængder olie der er nødvendig, afhængig af omdrejningerne, som drastisk reducerer olie forbruget med op til

    30% i forhold til 2-takt motorerne med karburator. Ligeledes reduceres mængden af udstødningsgasser forbundet med traditionelle 2-taks motorer.

    En utrolig blød motorgang gennem hele kraftkurven fra lav fart til høj fart.


     

 QHvad er fordelen ved TLDI i forhold til 4-takts motorer?

cutengineDen største udfordring producenter af udenbordsmotorer står overfor i forhold til 2006 – EPA-regulativ er valget af  teknologi.  Direkte indsprøjtning (DI)  2-takter eller 4-takter. Begge typer teknologi kan bruges for at imødekomme 2006-EPA standarderne og begge typer teknologi har betydelige fordele i forhold til 2-takts motorer med karburator. Mange producenter har en ”to-strenget”  tilgang og bruger en kombination af DI og 4-stroke, afhængig af motorens hestekræfter.

Et problem for 4-takts motorerne er vægten og som enhver bådkyndig sejler ved, jo mere vægt der er på båden, jo dårligere bliver bådens ydeevne. 4-takt motorer er væsentlig tungere på grund af at der kræves flere komponenter sammenlignet med 2-takt motorer og jo større antal hestekræfter, jo tungere bliver udenbordsmotoren.

 I   TLDI  motorer er der imidlertid brugt Tohatsu´s   eksisterende og afprøvede 2-takt blok  kombineret med  avanceret DI teknologi for at producere en lettere ”ny teknologi” motor. Utrolig nok, vejer Tohatsu 90 TLDI kun ”6lbs” mere end standardvægten på en 2-takt 90 hk motor og mere end 24% mindre end en 4-takt 90 hk motor. Denne besparende vægt giver TLDI bedre acceleration  og ydelse, end en 4-takter.

Brændstof økonomien på en TLDI er ikke alene en rival til 4-takter, ved de fleste omdrejninger, er den faktisk væsentlig bedre en 4-stroke.( Op til 34% bedre end 4-takt og 78% bedre end 2-takt)

 

 QHvordan kan TLDI motorerne sammenlignes vægtmæssigt med 4-takt motorerne?

Som det fremgår af nedennævnte diagram er vægten på en 90 hk TLDI udenbordsmotor temmelig meget mindre end på en tilsvarende 4-takt  90 hk motor. Ved at benytte de eksisterende 2-takt komponenter og kombinere dem med Tohatsu´s avancerede TLDI teknologi, er Tohatsu i stand til at  frembringe / producere en letvægtsmotor som imødekommer / efterkommer alle APA / CARB´s   udstødningskrav.

Ikke kun får du en udenbordsmotor som bruger en afprøvet 2-takt motorblok, men i relation til den lavere vægt motoren har, har din båd også bedre sejlegenskaber.

 






 

 QHvorfor ikke bruge TLDI teknologi på alle modeller?

For større motorer, giver TLDI en perfekt mening, da man får alle 4-takterens fordele og den lille vægt giver TLDI modellerne bedre acceleration og ydelse i forhold til 4-takter.

Grunden til at TLDI teknologien ikke er overført til mindre motorer er, at TLDI motorerne har en elektronisk ”hjerne”  (ECU)  som kontrollerer motorens funktion / drift, såvel som elektronisk brændstofpumpe, samt et utal af andre sikkerheds funktioner. Denne elektronik bliver naturligvis drevet af motorens batteri. Selvom TLDI teknologien kunne tilpasses mindre motorer, er det de færreste sejlere som ønsker at benytte et batteri på mindre motorer, f.eks. gummibåde eller sejlbåde. 

 

 QHvad er low-pressure direkte indsprøjtning  (som TLDI) og hvad er forskellen fra high-pressure direkte indsprøjtning?

High-pressure systemet presser ren brændstof, op til 700 psi (70 bar), ind i cylinderen gennem injectoren.  High-pressure systemet blander ikke luft med brændstoffet,derfor er dråberne af brændstof meget større og forbrænder ikke så fuldstændigt som brændstofdråberne i et low-pressure system.

Mindre forbrænding giver dårlig brændstoføkonomi og det instense pres på 700 psi (70bar) kan også forårsage unødig belastning af motorens komponenter.

Low-pressure systemet som TLDI mixer luft og brændstof til spredte mikroskopiske brændstofdråber på kun 80 psi.  Med mikroskopiske dråber så små som 20 micron, udføres en mere fuldstændig og komplet forbrænding som resulterer i lavere emissioner og højere brændstof økonomi, uden at udsætte motorens komponenter for det intense tryk på 70 psi som anvendes i high pressure motorer med direkte injection system.

 

 QHvor god er brændstof-økonomien på TLDI motorerne?

Som det fremgår af nedennævnte diagram opnås ved TLDI systemet en dramatisk forøgelse af brændstof-økonomien i forhold til traditionelle 2-takter. TLDI systemet giver endog bedre brændstoføkonomi sammenlignet med 4-takter ved trolling og sejlads.

 




 

 QHvilken slags olie bruger TLDI motorerne?

Man skal bruge en første klasses TCQ3 olie, designet til brug i Direct Injection motorer. Almindelig TCW3 udenbords olie kan ikke anbefales til TLDI motorerne. De fleste  udenbords fabrikanter tilbyder en førsteklasses TCW3 olie designed til brug i Direct Injection motorer. Nedennævnte olier er blevet testet af Tohatsu og godkendt / attesteret til brug i TLDI motorerne.

  • Tohatsu Premium Oil
  • Nissan Marine Premium Oil
  • Penzoil  Complete Marine Synthetic
  • Penzoil Semi-Synthetic Outrboard Oil
  • Mercury Optimax / DFI Oil
  • Yamaha Uamalube 2-M Semi-Synthetic Injector Oil
  • Bombardier RAM Ficht Oil

 Ovennævnte oliemærker er de eneste gældende mærker som er blevet afprøvet og godkendt af Tohatsu til brug i TLDI systemet.

 

 QHvad er ”Trolling Kontrol”   feature?

Three step trolling speed control Et unikt kendetegn for TLDI motorerne er justerbar ”ideelle” omdrejnings-system. Ved at presse ind på startnøglen, kan du justere omdrejningerne fra 700 til 900 o/m. Nøjagtig når du f.eks skal trolle.  TLDI systemet vil endog huske den sidste indstilling og anvende denne gang næste gang du bruger motoren.   I områder hvor strømmen er stærkere og skifter konstant, bliver trollingen lettere og behageligere. Og fordi TLDI er en direct injection udenbords-motor, vil denne type være 100% perfekt til trolling eller lignende, idet tændrør ikke vil blive kokset til / eller blive våde.
 

 QKræves der særlig vedligeholdelse af TLDI motorerne?

MD115I modsætning til 4-takt motorer kræves der ikke nogen speciel vedligeholdelse af TLDI motorerne. Imidlertid, anbefales det, at udskifte vandpumpe impelleren hvert år, som på alle andre typer. Det anbefales tillige, at skifte kilerem for kompressor, luftfilter og brændstof filter hver 2. år eller efter 200 timer. Derudover følger du blot basis vedligeholdelse for udenbordsmotorer beskrevet i manualen.

 

 QKræves der speciel batteri for at starte TLDI.?

På grund af ekstra / yderligere power til direct injection benyttes et marine batteri med følgende kapacitet:100 AH batteri = 600 Cold Cranking Amps (CCA), 750 Marine Cranking  Amps (MCA)

For brugere i koldedre klima bruges et batteri med følgende  kapacitet:  120A batteri = 700 CCA, 850 MCA

 

 QDette er  ny teknologi, hvordan kan jeg være sikker på at det fungerer?

TLDI systemet er blevet testet i 6 år før motorerne er blevet frigivet til salg. Disse TLDI motorer bruger også de samme afprøvede og oprindelige componenter, som er blevet anvendt i årevis i Tohatsus traditionelle 2-takter, hvilket giver brugeren usædvanlig dirftsikkerhed samt yderste tillid..


 

 QHvilke modeller er for tiden til rådighed med det nye TLDI system og hvilke andre modeller planlægges?

For tiden er følgende modeller på markedet : 40HK, 50 HK, 70 Hk, 90 HK,115 HK af fab. TOHATSU med TLDI systemet.  I løbet af næste år vil TLDI systemet også omfatte alle TOHATSU større udenbords-motorer fra 40 HK og opefter

 

 QHvorfor er motorer med TLDI / OptiMax / E-TEC systemer lettere end alm. 4-takt?

Den nye teknologi er som basis opbygget på de gamle velkendte og gennemprøvede 2-Takt system,

Hvor imod 4-Takt har en anden teknologi som kræver flere komponenter tillige med at krumtappen skal roter flere omgange for at opnå den samme ydelse som ved 2-Takt systemet.

 

 

 

   
Tohatsu Danmark - Skolevej 8 3660 - Stenløse Tlf: 47 17 27 90